-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48974 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا بايد قرآن بخوانيم با وجود اين كه با خواندن حمد و 3 تا سوره مي توانيم كل قرآن را دور كنيم و اين را هم كه ما مي دانيم نبايد دروغ بگوييم ...پس چرا باز هم مي گويند قرآن بخوانيد؟



در فضيلت يكي از سوره هاي قرآن كريم كه سوره مباركه توحيد يا اخلاص مي باشد آمده است كه پيامبراكرم( فرمودند : آيا كسي از شما عاجز است از اينكه يك سوم قرآن را در يك شب بخواند؟ يكي از حاضران عرض كرد: اي رسول خدا چه كسي توانايي بر اين كار دارد؟ پيامبراكرم( فرمودند : اقرؤا قل هوا... احد يعني سوره (قل هوالله احد) را بخوانيد(1) درابتدا عرض مي شود كه اين روايت از لحاظ سند دچار اشكال نبوده، و در كتب بزرگ تفسيري شيعه مانند الميزان در فضيلت سوره توحيد آورده شده است : اگر چه كه ما اين را ادعا نمي كنيم كه همه رواياتي كه در فضيلت سوره ها و ثواب الاعمال آورده شده صحيح ميباشد و امكان دروغ و جعلي بودن بعضي روايات داده مي شود، اما در اينكه چگونه سوره توحيد معادل يك سوم قرآن است بعضي گفته اند : قرآن سه بخش است مبدأ و معاد و آنچه ميان اين دو قرار دارد و اين سوره بخش اول را به صورت خلاصه و چكيده بيان مي كند. (2) و بحث گسترده همراه با جزئيات مسائل توحيد در سوره هاي ديگر قرآن در آيات مختلف آورده شده است. و مسلماً اگر افرادي از همين سوره كوچك توانستند تمام مفاهيم توحيدي ـ كه در سراسر قرآن بيان شده است ـ را درك كنند با خواندن همين يك سوره يك سوم قرآن را تلاوت نموده اند. همانطور كه در اين رابطه در روايتي از امام علي بن الحسين( چنين آمده : خداوند متعال ميدانست كه در آخرالزمان اقوامي مي آيند كه در مسائل تعمق و دقت مي كنند، لذا سوره قل هوالله احد و آيات آغاز سوره حديد تا عليم بذات الصدور را(پيرامون مباحث توحيد و خداشناسي) نازل فرمود... (3) و البته كساني كه توانايي درك همه مفاهيم توحيدي قرآن را از قرائت سوره مباركه توحيد ندارند، اگر چه با خواندن سوره مباركه توحيد كه چكيده همه مباحث توحيدي قرآن است، موفق به قرائت يك سوم قرآن كريم شده اند، اما بهتر است به مطالعه ساير سوره ها و آيات الهي بپردازند، تا بدين وسيله به شناخت بهتري از قرآن برسند. و ما در آيات و روايات بسياري به تلاوت قرآن توصيه و تشويق شده ايم. مانند اين آيه شريفه كه مي فرمايد : فاقرؤُا ما تَيَسَّرَمِنَ القرآنِ(4) يعني هر چقدر مي توانيد قرآن بخوانيد. البته منظور از تلاوت قرآن خواندن سرسري و ظاهري قرآن نمي باشد. بلكه منظور از قرائت، خواندن همراه با تدبر و انديشه در آيات الهي مي باشد. چرا كه اگر قرآن كتاب سعادت و خوشبختي ماست، ، بايد معنا و مفهوم آيات الهي نيز دانسته شود. و اين مسئله با خواندن طوطيوار و عدم توجه به معارف عميق آن ممكن نيست. علامه طباطبايي رضوان ا...تعالي عليه مي فرمايند : همين قرآن حاضري كه در دست ماست با بيان شيوا و رساي خود يك دوره جهان بيني كامل را كه مطابق دقيقترين براهين عقلي است و تكيه گاه مهمترين زندگي سعادتمندانه بشر مي باشد روشن ميسازد... راجع به نيازمنديهاي زندگي انسان قرآن مجيد با واقع بيني خود، توحيد خداي جهان را اساس اصلي خود قرار داده، همه معارف اعتقادي را از آن نتيجه مي گيرد. ... پس از آن اخلاق فاضله انساني را از آن نتيجه گرفته، به روشني ساختن آنها مي پردازد. پس از آن به مرحله اعمال و افعال فردي و اجتماعي انسان پرداخته، طبق آنچه فطرت و آفرينش انسان نشان ميدهد، كليات وظايف انساني را بيان مي كند، و خصوصيات آنها را به سنت پيامبراكرم( حواله مي دهد؛ وا ز مجموع كتاب و سنت دين وسيع اسلام با آن وسعت حيرت انگيزش بدست ميآيد.(5) ديني كه همه زبان به ثنا و ستايش از آن مي گشايند. برناردشاو مي گويد : چنين پيش بيني مي كنم و از هم اكنون آثار آن پديدار گشته كه ايمان محمد( مورد قبول اروپاي فردا خواهد بود. و به عقيده من اگر مردي چون او صاحب اختيار دنياي جديد شود، طوري در حل مسائل و مشكلات توفيق خواهد يافت، كه صلح و سعادت آرزوي بشر تأمين خواهد شد. (6)

بنابراين از تلاوت توأم با تفكر و تدبر در آيات زيباي الهي نبايد غفلت كرد. اميد كه همه ما بتوانيم به اين ريسمان بزرگ الهي چنگ زده، آن را رها نكنيم. تا همه به قلة بلند افتخار و پيروزي و سعادت راه يابيم. انشاءا...

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.